Mange gravide kvinder oplever smerter i lænd eller bækken, oftest begyndende omkring midtvejs i graviditeten, men for nogen allerede omkring 12. graviditets-uge. Nogle oplever desuden udstrålende smerter til ét eller begge ben.

Netop fordi det er så almindeligt at gravide oplever lænde- og bækkensmerter, bliver det desværre ofte opfattet som ”noget der følger med, og som man må udholde så længe det varer”. Der er heldigvis fokus på hvordan den gravide bedst kan indrette sin hverdag på jobbet og hjemme for at skåne sig selv bedst muligt, men ikke nok fokus på, at smerterne også gennem behandling kan lindres.

Ofte skyldes smerterne en fastlåsning af leddene i bækkenet eller rygsøjlen og i de fleste tilfælde kan få kiropraktiske behandlinger afhjælpe smerterne.

Problemer i brystryg, lænd eller bækken og spændinger i mellemgulv eller livmoder er alt sammen risikofaktorer for for trange pladsforhold for fostret de sidste 1-2 måneder af graviditeten, kan medvirke til at barnet ikke kan stille sig i den ønskede stilling før fødslen, og kan komplicere selve fødselsforløbet.

Gode råd til aflastning af bækkensmerter hos gravide:

  • Undgå at vride i kroppen
  • Sid aldrig med benene over kors eller i skrædderstilling
  • Stå med lige vægt på begge ben
  • Undgå at løfte og bære tunge ting
  • Undgå at bøje forover. Lad andre støvsuge og vaske gulv
  • Tag ikke for store skridt
  • Sæt dig baglæns ind i bilen og drej rundt med parallelle ben. Læg evt. et stykke silke, nylon eller plastik på sædet, så det er lettere at dreje rundt
  • Brug stødabsorberende sko (gummisåler)
  • Hvil dig ofte!
  • Tag trappen et trin ad gangen
  • Vend dig i sengen med parallelle ben – brug en stor pude mellem benene. Silkenattøj eller silkelagener gør det lettere at vende i sengen
  • Sørg for, at dine bevægelser er symmetriske, også ved øvelser til f.eks. fødselsforberedelse